Tuleviku luksus: ära osta tehnikavidinaid paariks aastaks, vaid mitmeks põlvkonnaks

Kas sul on kodus mõni vana raadio, mille heli toob siiani lapsepõlve meelde? Või kõlar, mis näeb hoolimata aastatest endiselt stiilne välja? Bang & Olufsen usub, et just nii peaks tehnoloogia toimima – mitte kestma paar aastat, vaid põlvkondi.

Taani luksusbränd, mis on tuntud oma disaini ja heli poolest, on võtnud endale ambitsioonika eesmärgi: muuta elektroonikatööstus vähem raiskavaks ja suunata see ringmajanduse põhimõtetele. See tähendab, et uued tooted peavad kestma kaua, neid peab saama parandada, uuendada ja lõpuks ka ümber töödelda.

Kuidas muuta tehnika tõeliselt kestvaks?

Bang & Olufsen tunnistab ausalt, et kogu elektroonikatööstus, sealhulgas nemad ise, on olnud keskkonnale koormav. Kuid ettevõtte eesmärk on seda muuta – disaini kaudu. “Me tahame luua tehnoloogiat, mis ei ole ainult ilus ja luksuslik, vaid ka pikaealine,” on B&O insenerid korduvalt rõhutanud.

Näiteks Beosound Level kõlari puhul saab aku ise välja vahetada, ilma et peaks kogu kõlari ära viskama. Sama kehtib ka katete ja välisilme kohta – neid saab muuta nagu tapeeti, kui kodu kujundus või maitse ajas muutub.

Teine oluline põhimõte on paindlikkus. Kui Beosound Theatre on täna üksik soundbar, saab sellest homme kujundada terve kodukino süsteemi. Ja tarkvarauuenduste abil püsivad need seadmed tehnoloogiliselt värskena ka aastate pärast.

Foto: Bang & Olufsen

Üks kõlar, mitu elu

Bang & Olufseni disainifilosoofia keskmes on idee, et tooted ei peaks kunagi olema “valmis”. Iga uus omanik saab neid muuta, täiustada ja kasutada erinevalt.

Kui osta näiteks väike kõlar väikesesse korterisse, võib see sama seade hiljem olla osa suuremast süsteemist, kui kolid suuremasse koju. Sama kõlar, lihtsalt uus roll.

See mõtteviis ei ole B&O jaoks uus. Bränd on loonud kvaliteetseid, ajatu disainiga seadmeid juba aastakümneid. Paljud nende 1970. aastate tooted töötavad endiselt – ja mitte ainult muuseumides. Ettevõtte “Recreated Classics” programm toob vanad ikoonid, nagu Beogram 4000 vinüülimängija, uuesti turule. Need on tehniliselt uuendatud, aga välimuselt truud originaalile.

B&O annab Beogram 4000 vinüülimängijale uue elu.Foto: Bang & Olufsen

Disain toetab planeeti ja inimest

Bang & Olufsen järgib oma tootearenduses Cradle to Cradle™ põhimõtteid – rahvusvahelist standardit, mis keskendub ohututele, taaskasutatavatele ja kestlikele materjalidele. Selle eesmärk on, et iga seade võiks elada rohkem kui ühe elu.

Alumiinium, mida kasutatakse paljudes B&O toodetes, valmistatakse Taanis ja kombineeritakse naturaalse tamme või Kvadrati kangaga. Tulemuseks on tooted, mis tunduvad korraga tehnilised ja inimlikud. Need on loodud kestma, mitte kiiresti ununema.

Bang & Olufseni ringdisaini põhimõtted on lihtsad, aga mõjuvad: tooted, mida saab parandada, uuendada, kohandada ja taaskasutada. See on vastupidine tänapäevasele “osta uus ja viska vana ära” mõtteviisile.

Foto: Bang & Olufsen

Kestlik luksus on tulevik

Bang & Olufseni sõnum on lihtne: kui luksus on tõeliselt ajatu, ei pea seda pidevalt välja vahetama. Üks hästi tehtud seade võib olla kaaslane mitmeks aastakümneks – ja võib-olla isegi pärand, mis liigub edasi järgmisele põlvkonnale.